Hoppa till huvudinnehåll

Lediga examensarbeten

Trafikskylt vid motorvägen. Foto.

Bakgrund

Fackverksportaler används i trafikmiljön för att bära skyltar, master och annan teknisk utrustning. En fackverksportal utsätts för olika laster som vindlaster på portalen och på skyltar, egentyngd samt tyngd från monterade skyltar och master. Vid dimensionering av fackverksportaler beaktas dimensioneringskriterier i brottgränstillståndet och bruksgränstillståndet, som tex portalens deformation i planet, ut ur planet samt vriddeformation. Dimensioneringen leder fram till erforderliga dimensioner på ramstänger och diagonaler, samt även laster som krävs för att dimensionera grundläggningen.

Målet med examensarbetet är att utveckla ett effektivt beräkningsverktyg som kan användas i ett tidigt skede för att hitta optimerade och materialsnåla lösningar för fackverksportaler.

Metod

Arbetet förväntas bestå av tre huvuddelar:

  •  Litteraturstudie kring regelverk som är relevanta för fackverksportaler
  •  Utveckling av lämplig beräkningsmodell för överslagsdimensionering
  •  Implementering av beräkningsmodellen i ett beräkningsverktyg

Vår avdelning

Vi på Byggnadsmekanik och Geoteknik drivs av att förstå tekniska problem och genomföra forskning som bidrar till att lösa samhällsutmaningar. Vi kan erbjuda en bra studie- och arbetsmiljö, laganda med dedikerade medarbetare och gemensam fika varje dag. Vi har ett starkt fokus på undervisning och forskning av hög kvalitet. Vi är stolta över att tillhöra ett universitet som rankas bland de 100 bästa i världen och trivs i den internationella miljön där vi verkar.

Kontakt

Arbetet genomförs i samarbete med

AB Blinkfyrar (AB Blinkfyrars webbplats)

Anslag

Beräkningsverktyg för överslagsdimensionering av fackverksportal i stål (PDF, 395 kB, ny flik)

 

Figur 1. Bultkorg till bergförankrat fundament.
Figur 2. Armering till bergförankrat fundament.

Bakgrund

Vid dimensionering av fundament till vindkraftverk används rymdfackverk i 3D för att simulera beteendet hos bergförankrade fundament och en grundtrycksbaserad balkmodell för gravitationsfundament. Detta examensarbete syftar till att studera anslutningen mellan den ingjutna bultkorgen (Figur 1) och resterande delar av fundamentet.

Nedan frågeställningar är aktuella att studera under exJobbet:

  1. Hur är spänningsbeteendet innanför bultkorgen?
  2. Spjälkningsbeteende ovanför underfläns i bultkorg?
  3. Spjälkningsbeteende mellan underfläns i bultkorg och stag?
  4. Beteende hos antaget rymdfackverket kontra spänningsutveckling i solidmodell?

Vid jämförande beräkning tas en solidmodell i Brigade fram och analyser av diskontinuitetsregioner (1-3) görs som underlag för förslag till dimensioneringsanvisningar för att undvika allt för konservativa antaganden.

Exjobbet kommer att utföras i ELUs lokaler i Malmö där man får en inblick i företagets verksamhet. Handledning kommer att ske kontinuerligt under hela våren med veckomöten där vi stämmer av att exjobbet fortskrider enligt tidsschema.

Metod

Arbetet kommer att inledas med en litteraturstudie som ligger till grund för det fortsatta arbetet. Ämnen som ska behandlas är vindkraftsfundament, ickelinjärbetong och fackverksanalogi. Parallellt med detta arbete ska referensfall analyseras för att verifiera att metoden ger tillförlitliga resultat. När dessa två moment är avklarade ska en anslutning studeras och jämför mot fackverksanalogi. Utifrån resultaten kommer rekommendationer formuleras för hur området innanför korgen ska dimensioneras. 

Vår avdelning

Vi på Byggnadsmekanik och Geoteknik drivs av att förstå tekniska problem och genomföra forskning som bidrar till att lösa samhällsutmaningar. Vi kan erbjuda en bra studie- och arbetsmiljö, laganda med dedikerade medarbetare och gemensam fika varje dag. Vi har ett starkt fokus på undervisning och forskning av hög kvalitet. Vi är stolta över att tillhöra ett universitet som rankas bland de 100 bästa i världen och trivs i den internationella miljön där vi verkar.

Kontaktpersoner

I samarbete med

ELU Konsult, Norra Vallgatan 60, SE-211 22  Malmö.
ELU:s webbplats

Anslag

Anslutning mellan vindkraftverk och fundament (PDF, 454 kB, ny flik)

Beskrivning

Signatursektionen på Saab Kockums bedriver forskning och utveckling inom en bredd av ämnesområden relaterade till ubåtssignaturer, dvs. de utsända och reflekterade signaler som potentiellt kan röja ubåten. En signaltyp av stor betydelse för ubåtar är bullerutstrålningen i vatten. Denna orsakas, bl.a., av maskinbuller från motorer, pumpar, kompressorer mm. ombord ubåtarna. Maskinbullret leds till skrovet via vibrationer i underlaget, som luftburet ljud, eller via rörsystemen, och orsakar skrovvibrationer som strålar ut ljud till omgivande vatten.
För att prediktera och reducera bullersignaturer tillämpas numeriska och experimentella metoder för analys av ljud- och vibrationsutbredningen, ex. i rörsystem och stora plattformstrukturer. Ett examensarbete inom detta område kan ex. omfatta utveckling av numeriska beräkningsmodeller och tillämpning av sådana för utveckling av bullerreducerande åtgärder. Arbetet kan även omfatta experimentella studier som underlag till modellutveckling, eller till verifiering av bullerreducerande åtgärder. Det exakta innehållet i ett examensarbete definieras i dialog med Saab Kockums.

Förkunskapskrav

• Finita elementmetoden (9 hp)
• Strukturdynamik och/eller Strukturakustik (7.5 hp) 

Vår avdelning

Vi på Byggnadsmekanik drivs av att förstå tekniska problem och genomföra forskning som bidrar till att lösa samhällsutmaningar. Vi kan erbjuda en bra studie- och arbetsmiljö, laganda med dedikerade medarbetare och gemensam fika varje dag. Vi har ett starkt fokus på undervisning och forskning av hög kvalitet. Vi är stolta över att tillhöra ett universitet som rankas bland de 100 bästa i världen och trivs i den internationella miljön där vi verkar.

Kontakt

Peter Persson, Docent, Avdelningen för byggnadsmekanik, LTH

Anslag

Strukturdynamik och strukturakustik med tillämpning ubåt

Description

The work performed by our research group focusing on vibrations in the built environment is driven by the need to understand and predict physical phenomena, and to develop engineering solutions for mitigating vibrations and noise. As part of our research, we develop methods for predicting vibrations and noise in buildings, involving both computational models and experimental results. We consider both external and internal loads, for example, railroad traffic and human activities such as walking.

The general aim of the research is to enable sustainable and densified urban areas. To fulfill this aim, it is crucial to analyze disturbing vibrations and noise due to the negative effect on people’s health. During the last years, special attention has been given to multistory timber buildings because of their increased use in construction industry and their high susceptibility to noise and vibrations compared to concrete buildings.

We are now seeking students that have an interest in structural dynamics as well as in timber buildings. Required prerequisites are the two courses in the Finite Element Method, and Structural Dynamic Computing.

Our division

We at the Division of Structural Mechanics are driven by understanding engineering problems and conducting research that contributes to solving societal challenges. We offer a good study and work environment, good team spirit with dedicated employees and joint “fika” every day. We have a strong focus on high-quality teaching and research. We are proud to belong to a university that is ranked among the top 100 in the world and we enjoy the international environment in which we operate.

Contact

Peter Persson, Associate Professor, Division of Structural Mechanics, LTH

Notice

Vibrations in the built environment – Applications in timber construction (PDF, 277 kB, new tab)

Beskrivning

Vid grundläggning kan man, vid förhållande då de övre jordlagren (3-5m) är mjukare, tillämpa en metod för injektering med cementslurry under högt tryck, så kallad JET Grouting. Förenklat betyder det att man bygger upp strukturer i marken som efterliknar pålar, se figur ovan.

Det bygger dock på att de geotekniska förhållandena tillåter det (ej silt/lerjordar), men så är ofta fallet i projekt i södra Sverige. Metoden anges i SS-EN 12716.

Metoden är speciellt intressant som en samverkanskonstruktion vid grundläggning med hel bottenplatta, och det är just beräkningsmetodiken och modellering för denna samverkanskonstruktion som ska studeras i ett exjobb.

Frågeställningar som kan studeras i exjobbet är:

  • Hur ska man räkna?
  • Vilka kontroller behöver man utföra?
  • Vilka samverkanslösningar är intressanta?
  • Jämförelser med andra metoder?

Examensarbetet utförs vid Byggnadsmekanik och Geoteknik i samarbete med SKANSKA.

Vår avdelning

Vi på Byggnadsmekanik och Geoteknik drivs av att förstå tekniska problem och genomföra forskning som bidrar till att lösa samhällsutmaningar. Vi kan erbjuda en bra studie- och arbetsmiljö, laganda med dedikerade medarbetare och gemensam fika varje dag. Vi har ett starkt fokus på undervisning och forskning av hög kvalitet. Vi är stolta över att tillhöra ett universitet som rankas bland de 100 bästa i världen och trivs i den internationella miljön där vi verkar.

Kontaktpersoner

Anslag

Samverkansgrundläggning med JET Grouting (PDF, 452 kB, ny flik)

    

Beskrivning

En ökad användning av trä i bärande konstruktioner ger inte bara miljö- och klimatfördelar för samhällsbyggandet, utan bidrar även till ett ökat värde för en viktig nationell resurs – skogen. För att vidareutveckla det moderna träbyggandet behöver vi även använda trä på nya sätt och i nya tillämpningar. För att kunna tillvarata framtida möjligheter och möta framtida utmaningar tror vi att konstruktionselement av både barr- och lövträ kommer spela en viktig roll.

Inom pågående forskningsprojekt vid avdelningen för Byggnadsmekanik studeras lövträslag och deras mekaniska egenskaper avseende brottmekaniska egenskaper vid dragbelastning vinkelrätt fiberriktningen och vid skjuvning. Dessa egenskaper är viktiga för olika spröda brottmoder i förband mellan konstruktionselement och för element med hål och urtag. Det föreslagna examensarbetet handlar om experimentella provningar för olika sorters
svenska barr- och lövträslag:

  • Brottenergi och hållfasthet vid dragbelastning vinkelrätt fiberriktningen
  • Brottenergi och hållfasthet vid skjuvbelastning

Inom arbetet finns även utrymme för linjärelastiska spänningsanalyser och eventuellt för avancerade olinjära analyser som kan innefatta tex uppsprickning.

Vår avdelning

Vi på Byggnadsmekanik och Geoteknik drivs av att förstå tekniska problem och genomföra forskning som bidrar till att lösa samhällsutmaningar. Vi kan erbjuda en bra studie- och arbetsmiljö, laganda med dedikerade medarbetare och gemensam fika varje dag. Vi har ett starkt fokus på undervisning och forskning av hög kvalitet. Vi är stolta över att tillhöra ett universitet som rankas bland de 100 bästa i världen och trivs i den internationella miljön där vi verkar.

Företag

Beroende på innehåll kan företag eller organisationer som avdelningen samarbetar med komma att kopplas till arbetet.

Kontakt

Anslag

Brottmekaniska egenskaper (PDF)

Sidansvarig: susanne.heyden@construction.lth.se | 2023-05-29